گفت و گو صفحه 41
جدول زیر شامل تعدادی از فعّالیت های روزانه است. در کدام مورد، جسم کشیده شده یا هل داده می شود و یا هم کشیده می شود و هم هل داده می شود. ردیف اوّل جدول به عنوان نمونه پر شده است.
شما می توانید موارد دیگری را به جدول اضافه و یا جایگزین کنید.
شماره | توصیف فعالّیت | کشیدن | هل یا فشار دادن |
1 | بستن درِ کشوی میز | √ | |
2 | باز کردن درِ اتاق | √ | |
3 | قرار دادن یک کتاب روی میز | √ | |
4 | شوت کردن توپ | √ | |
5 | بلند کردن کیف از روی زمین | √ | |
6 | جارو برقی کشیدن | √ | √ |
آیا در این فعّالیت ها حالتی هست که جسم کشیده نشود یا هل داده نشود؟ خیر
آیا می توانیم از این فعّالیت ها نتیجه بگیریم: برای حرکت دادن هر جسم باید آن را بکشیم و یا هل دهیم؟
بله
فعالیت صفحه 41
در گروه خود، چند فعّالیت ورزشی را طرّاحی کنید که در آنها از نیرو برای تغییر جهت حرکت، تغییر شکل جسم، حرکت کردن جسم، توقّف جسم و کُند شدن یا تند شدن حرکت استفاده شود؛ سپس به همراه معلّم خود به حیاط مدرسه بروید و آنها را انجام دهید. پس از بازگشت به کلاس، هر گروه نتیجه ی فعّالیت خود
را به سایر دانش آموزان گزارش دهد.
(برعهده ی دانش آموز)