فارسی چهارم ، صفحه ی ۱۱۰
درست ونادرست
۱.می توانیم از بی ادبان ، ادب بیاموزیم.
جواب۱: درست
۲.هر کسی که از کار خود تعریف می کند، داناست.
جواب۲: نادرست
درک مطلب
۱.منظور از عبارت “آموخت ونکرد” چیست؟
جواب۱: یعنی دانش یاد گرفت اما به آن عمل نکرد.
۲.چرا سعدی عالم بی عمل را به زنبور بی عسل تشبیه کرده است؟
جواب۲: همان طور که اهمیت وارزش زنبور عسل به تولید عسل است و وقتی نتواند عسل تولید کند فایده ای ندارد دانشمندی که از دانش خود استفاده نکند فایده ای ندارد.
۳.سعدی دانا ونادان را به چه مانند کرده است؟
جواب۳: دانا را به طبل عطار و نادان را به طبل غازی تشبیه کرده است.
۴.در عبارت پایانی درس منظور از “بلندآواز میان تهی” چیست؟
جواب ۴: هیچ دانشی ندارد اما پر ادعا و تو خالیست.
دانش زبانی
جمله های زیر را بخوانید.
_محمد،معلم را دید.
_علی،سیب را خورد.
_برادرم،گلدان را خرید.
حالا به نمودار جمله ها نگاه کنید.در گروه گفت وگو کنید وبه پرسش های صفحه بعد پاسخ دهید.
دید | خورد | خرید |
محمد معلم را | علی سیب را | برادرم گلدان را |
- این جمله ها از چند قسمت تشکیل شده اند؟چرا؟
جواب:این جملات از سه قسمت تشکیل شده اند:فاعل ، مفعول ، فعل . چون دو قسمت بخش اصلی نمی تواند معنی جمله را کامل کند.پس وجود همه ی این قسمت ها در جمله لازم است. وبا حذف یک قسمت معنای جمله ناقص می شود.مثلا وقتی می گوییم برادرم خرید، معنی جمله کامل نیس و سوال پیش می آید که چه چیزی را خرید و به قسمت سوم جمله نیاز است.
- چرا کلمه های ” دید ، خورد ، خرید” بالای نمودار هستند؟
جواب: چون فعل و اصلی ترین جزء جمله محسوب می شوند.