مطالعات اجتماعی نهم: فعالیت صفحه 162
1- به چند گروه تقسیم شوید. محصولی مانند نان را درنظر بگیرید. هرگروه یکی از مراحل را انتخاب کند: مرحله اول _ تولید (کشت گندم، برداشت گندم، تولید آرد، پختن نان) مرحله دوم _ توزیع یا فروش نان و مرحله سوم _ مصرف نان. هر گروه بگوید که چه راههایی برای بالا بردن بهرهوری در آن مرحله وجود دارد.
در مرحله اول که مربوط به کشاورزی است با استفاده از کشاورزی مکانیزه و روشهای صحیح آبیاری و درو با کمباین و آموزش صحیح پخت نان به نانوایان میتوان به بالا بردن بهرهوری کمک کرد.
در مرحله دوم میتوان آموزش از طریق رسانهها مردم را به آگاهی رساند که به میزان مصرف خرید کنند.
در مرحله سوم روشهای صحیح نگهداری از نان مانند قرار دادن در فریزر و نگاه داشتن نان در کیسههای پلاستیکی میتواند به بهرهوری کمک کند.
2- به نظر شما، اگر میزان هزینههای تولید را افزایش دهیم و به همان اندازه میزان تولید افزایش یابد، باز هم میتوانیم ادعا کنیم بهرهوری اتفاق افتاده است؟
نه خیر، زیرا بهرهوری زمانی اتفاق میافتد که علاوه بر افزایش میزان تولید، میزان کیفیت نیز افزایش یابد و در مرحله فرآیند بهرهوری انجام شود یعنی روشهای تولید و توزیع نیز باید اصلاح شود.
4- چه کارهایی میتوان انجام داد تا هزینههای آب، برق و گاز مدرسه شما (در عین تأمین نیازهای لازم دانشآموزان) کاهش یابد.
در روزهای سرد زمستان پنجرههای کلاس را باز نگذاریم، بعد از اتمام آشامیدن آب، شیر آب را ببندیم، بعد از اتمام آخرین کلاس چراغهای کلاس را خاموش کرده و سپس خارج شویم.