جواب تمرین مطالعات اجتماعی هشتم/ درس ششم: قوه قضائیه/جواب تمرین مطالعات اجتماعی هشتم/ درس پنجم: آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از آن‌ها/فعالیت صفحه 28

مطالعات اجتماعی هشتم: فعالیت صفحه 28

5- یکی از سخنان گوهربار پیامبراکرم (ص) یا امامان بر خشم، انتخاب کنید. آن را با غلبه بزرگوار را درباره خط خوش بنویسید و تزیین کنید و سپس به دیوار منزل یا کلاس نصب نمایید.

پیامبر (ص) می‌فرمایند: خشم از شيطان و شيطان از آتش آفريده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه يكى از شما به خشم آمد، وضو بگيرد.

6- کاربرگه شماره (3) راه‌های ابراز صحیح خشم را در کلاس، اجرا کنید.

کاربرگه شماره 3

مقابله با خشم

همفکری کنید و بگویید در هر یک از موقعیت‌های زیر افراد باید چه روش یا روش‌هایی برای مقابله با خشم انتخاب کنند و به کار ببرند.

موقعیت 1

پدر زهره به او و خواهرش قول داده بود که پنجشنبه آن‌ها را به اتفاق دو نفر از دوستانشان به سینما ببرد ولی آن روز به قول خود عمل نکرد و به خانه تلفن زد و گفت که کاری برایش پیش آمده است. زهره و خواهرش عصبانی شدند و… .

آن‌ها باید چه رفتاری از خود بروز بدهند؟

با آرامش کامل از پدر خود علتش را بپرسند و اگر جواب منطقی بود پدر را درک کنند.

موقعیت 2

حمیده موضوعی را به یکی از دوستانش میگوید و از او میخواهد به دیگران نگوید، اما چند روز بعد متوجه می‌شود، چند نفر از هم کلاسی‌هایش موضوع را میدانند. او عصبانی می‌شود و… .

حمیده چه واکنشی باید داشته باشد؟

آرامش خود را حفظ کند و فکر کند شاید قبل از او به کسی دیگر نیز این حرف را زده باشد اگر اینگونه نبود به آرامی از او دلیل کارش را بپرسد و منتظر واکنش او باشد و همچنین باید در انتخاب دوست و رازداری دوست دقت شود.

موقعیت 3

رضا و خواهرش یک رایانه مشترک دارند. رضا مشغول کار با رایانه بود اما یک دفعه بدون آنکه بخواهد، چند مورد از پرونده‌های (فایل) مهمی را که خواهرش ذخیره کرده بود، پاک کرد. خواهر رضا، بسیار عصبانی شد.

رضا چه کار باید بکند؟

اشتباه خود را قبول کند و قول دهد در مرتب کردن فایل‌ها به او کمک کند و اشتباه خود را جبران کند.

موقعیت 4

شهرام از نانوایی محل، نان گرفته و در حال رفتن به خانه است. در همسایگی خانه شهرام، پسری زندگی می‌کند که چند سال از او بزرگتر است و اغلب حالت خشمگین و پرخاشگر دارد. همچنین معمول دیگران را مسخره و تحریک به دعوا میکند و بهانه‌ای هم برای دعوا، پیش می‌کشد. شهرام از کنار او رد می‌شود تا به خانه برود اما آن پسر جلویش را می‌گیرد و شروع به فحش دادن می‌کند. شهرام با متانت به راهش ادامه میدهد اما باز مورد توهین قرار می‌گیرد.

شهرام چه رفتاری باید داشته باشد؟

سعی کند از او دور شود و به محض رسیدن به خانه‌شان با پدر و مادر خود صحبت کند تا با والدین او صحبت کنند.

مطالعات اجتماعی هشتم: فعالیت صفحه 28

گفت‌ و گو کنید:

7- آیا فردی که مشکلاتی در زندگی دارد، عاقلانه است به مواد مخدر پناه ببرد؟ چرا؟

خیر، زیرا با این کار بر مشکلات خود و خانواده می‌افزاید و علاوه بر آسیب جسمی، آسیب روحی و روانی نیز بر فرد وارد می‌شود.

8- در سال‌های قبل مطالبی درباره مهارت «نه گفتن» آموختید. توضیح دهید منظور از این مهارت چیست؟

يكي از مهارت‌هاي مهم زندگي، مهارت «نه» گفتن است. هر انساني مي‌تواند با آموختن و گسترش آن به مرور زمان به‌راحتي به ديگران پاسخ منفي بدهد. كسي كه اين مهارت را مي‌آموزد به‌راحتي مي‌تواند كارهايي را كه دوست ندارد رد كند و بسيار مؤدبانه در مقابل خواسته‌هاي غير منطقي اطرافيان، پاسخ منفي داده و از استرس، نگراني وخشم ناشي از پذيرش اجباري درخواست‌هاي اطرافيان در امان بماند.

9- علل گرایش افراد به مواد مخدر کدام‌اند؟ راه حل درست برخورد با هریک از آن‌ها چیست؟

علل‌های متفاوتی برای گرایش به مواد مخدر وجود دارد از جمله علل فردی و اجتماعی و خانوادگی

علل فردی میتواند ناآگاهی افراد نسبت به مواد مخدر باشد

راه حل: با آگاهی از عواملی که فرد را در معرض خطر گرایش به مواد مخدر قرار می‌دهد می‌توان افراد در معرض خطر را شناسایی کرد و برای پیشگیری از ابتلای آنان به اعتیاد برنامه ریزی‌هایی موثر انجام داد.

علل اجتماعی که می‌تواند نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی باشد یا دسترسی آسان به موادمخدر

راه حل: کنترل شدید مرزهای کشور، مبارزه با قاچاقچیان، دستگیری ساقی‌های مواد مخدر، ایجاد زمینه اشتغال برای همه اقشار جامعه و ارتقای فرهنگی جامعه

علل خانوادگی که می‌تواند بی‌توجهی والدین به فرزندان باشد.

راه حل: با تاکید کردن به ارزش خانوادگی و محکم کردن پایه‌های خانواده، والدین باید ارتباط خود را با فرزندانشان بهتر و اجازه تصمیم‌گیری و اعلام نظر خود درباره موضوع‌ها را به فرزندان بدهند.

حتما ببینید

جواب تمرین زبان انگلیسی هشتم/ صفحه 2

error: Content is protected !!