مطالعات اجتماعی هشتم: فعالیت صفحه 86
1- کاربرگه شماره (9)، (شخصیتهای تاریخی) را در کلاس انجام دهید.
کاربرگه شماره (9)
شخصیتهای تاریخی
متنها را بخوانید و به پرسشها پاسخ دهید.
1- شخصیتهای متن (1) و (2) چه کسانی هستند؟
شخصیت متن 1: عمیدالملک کندری (وزیر طغرل)
شخصیت متن 2: خواجه نظامالملک توسی (وزیر آلب ارسلان و ملکشاه)
2- کدامیک از این دو در حوزه زبان و ادب فارسی، اقدام مهمی انجام داده است؟ چگونه؟
آلب ارسلان، بنا به نوشته متن شماره 1: من به عنوان یک ایرانی به زبان مادری خود یعنی زبان پارسی، علاقه مند بودم و برایم ناخوشایند بود که دفترهای ایران و فرمان های حکومتی و نامه ها به زبانی غیر از فارسی نوشته میشد. به همین سبب دستور دادم دفترها و نامه ها به خط و زبان فارسی نوشته شود و این رسم برای همیشه در ایران ماندگار شد.
3- پیغامی که در انتهای متن (1) آمده، خطاب به چه کسی بود؟
خواجه نظامالملک
4- هدف شخصیت متن (2) از نگارش سیاستنامه چه بود؟
این کتاب آیین فرمانروایی و راه و رسم کشورداری را به صورت پند و اندرز بیان کرده است.
5- اقدامات مشترک هر دو شخصیت چه بود؟
سر و سامان دادن به کشور و آموزش راه و روش کشورداری
مطالعات اجتماعی هشتم: فعالیت صفحه 86
2- دیوانهای دوره سلجوقی را به موارد مشابه امروز مربوط کنید.
عرض: (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)
اشراف: (سازمان بررسی کل کشور)
استیفا: (سازمان امور اقتصادی و مالیاتی)