فارسی هشتم ، صفحه ی ۹۸
گفت و گو
۱. پس از مشورت و گفتگو با اعضای گروه درباره پیروزی انقلاب اسلامی ایران گزارشی کوتاه به کلاس ارائه دهید.
جواب: در روز ۲۲ بهمن سال ۵۷ ، نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی به نقطه عطف خود رسید در این روز سرانجام مبارزات مردم مسلمان به بار نشست و به خواست الهی حکومت جمهوری اسلامی تاسیس شد آغاز این حرکت تاریخی با اعتراضات امام خمینی و دیگر علمای دینی به رفتارهای خلاف دین دستگاه حکومتی آغاز شد. امام در اعتراضات تند به حکومت در روز عاشورا و در مدرسه فیضیه قم بازداشت شد این واقعه موجب رخداد ۱۵ خرداد و حرکت های اعتراضی مردم و درگیری مردم با حکومتی در برخی شهرها شد.اعتراضات مجدد آیتالله خمینی در جریان تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی در مجلس باعث دستگیری دوباره وی در ۱۳ آبان و تبعید به ترکیه و بعد از آن به نجف گردید. مبارزات انقلابی در خفا ادامه یافت انتشار مقاله با عنوان” ایران و استعمار سرخ و سیاه “در روزنامه اطلاعات که در آن به مراجع شیعه و به خصوص رهبر انقلاب توهین شده بود موجب تشدید اعتراضات گردید. برخورد خشن و مسلحانه مأموران رژیم در قم به گسترده شدن اعتراضات و سرایت آن به شهرهای دیگر انجامید در پی اعتراضات مردمی محمدرضا شاه در ۲۶ دی ۵۷ کشور را ترک کرد و امام خمینی در ۱۲ بهمن ۵۷ به ایران بازگشت و سرانجام در بیست و دوم بهمن رژیم شاهنشاهی سقوط کرد.
۲.درباره راه های تقویت خودباوری نوجوانان در زمینه های مختلف علمی اجتماعی و غیره گفت و گو کنید.
جواب۲: خودرا به همان گونه که هستید بپذیریم و دوست بداریم نقاط ضعف و قوت خود را بشناسیم و سعی کنیم نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت خودرا بهبود ببخشیم .مطالعه کنیم و به یاد داشته باشیم ارزش واقعی انسان وبرتری هر انسان نسبت به دیگری فقط به دلیل اندیشه و تفکر اوست.
فعالیت های نوشتاری
۱. در متن درس از میان گروه واژه های مهم املایی دو نمونه برای هر یک از انواع ترکیب اضافی و وصفی بیابید و بنویسید .
جواب۱:
- فروپاشی نظام (ترکیب اضافی)
- آثار نظم و نثر(ترکیب اضافی)
- تعالیم الهی(ترکیب وصفی)
- سرچشمه ی زایا(ترکیب وصفی)
۲.مفرد واژه های زیر را بنویسید. سپس آنها را با نشانه های جمع فارسی” ان” یا “ها” جمع ببندید.
- عوامل
عامل _ عاملان یا عامل ها
- آثار
اثر _ اثرها
- فضایل
فضیلت _ فضیلت ها
- مفاهیم
مفهوم _ مفهوم ها
- افکار
فکر _فکرها
- علما
عالم _ عالمان
۳.در هر یک از گروه های اسمی زیر وابسته ها را مشخص کنید و نوع هر یک را بنویسید .
- نخستین عامل مهم
جواب:
نخستین=وابسته پیشین و نوع آن صفت شمارشی
عامل=هسته
مهم=وابسته پسین و نوع آن صفت بیانی
- صبح صادق
جواب:
صبح=هسته
صادق=وابسته پسین و نوع آن صفت بیانی
- یک اثر ادبی
جواب:
یک=وابسته پیشین ونوع آن صفت شمارشی
اثر= هسته
ادبی=وابسته پسین ونوع آن صفت بیانی
- این انقلاب امید بخش
جواب:
این=وابسته پیشین و نوع آن صفت اشاره
انقلاب=هسته
امید بخش=وابسته پسین و نوع آن صفت بیانی
- همان ملت غیور
جواب:
همان:وابسته ی پیشین و نوع آن صفت اشاره
ملت: هسته
غیور: وابسته پسین و نوع آن صفت بیانی
۴.از متن درس هفتم دو کنایه بیابید و مفهوم آن را بنویسید.
جواب:
- شیخ در پی او روان شد.
درپی کسی روان شدن کنایه است از به دنبال کسی رفتن
- لقمه ی حلال
لقمه کنایه از خوراک و غذا می باشد.