فارسی هشتم ، صفحه ی ۶۲
گفت وگو
۱.چه پیوندی میان محتوای درس آداب نیکان ، با شعر این درس میتوان یافت؟ در این باره گفت و گو کنید.
جواب۱: هر دو درس درباره ی عزت نفس وآزادگی است .و مارا تشویق و هدایت می کتد تا روی پای خود بیاستیم و نیازمند دیگران نباشیم.
۲.درباره راه های حفظ عزت و آزادگی کشور عزیزمان ایران گفت و گو کنید.
جواب۲: باید جوانان کشور مجهز به سلاح دانش و ایمان باشند و پله های ترقی را طی کنند و از دانش ومهارت خود و با استفاده از منابع و ثروت های طبیعی ایران عزیز برای پیشرفت کشور استفاده کنند.
فعالیت های نوشتاری
۱.واژه های تازه شعر را انتخاب کنید و معنی آنها را بنویسید.
جواب۱:
- دلق: نوعی لباس پشمی کهنه وزبر که فقرا می پوشند
- نژند : اندوهگین
- جیب : گریبان
- ثنا : ستایش
- سفتن : سوراخ کردن
- خرف : پیر و کم عقل
- خموش : در اینجا یعنی ساکت
- خس : خاشاک ، دراین جا یعنی شخص پست وفرومایه
- عزّ: مخفف عزت ،سربلندی
- چرخ بلند : آسمان
۲.تفاوت معنایی واژه مشخص شده را در گذشته و امروز بنویسید .
“خار بر پشت زنی زین سان گام /دولتت چیست؟ عزیزیت کدام؟”
جواب۲: دولت در گذشته به معنی سعادت و خوش بختی بوده اما امروزه یعنی افرادی که کشور را اداره می کنند.
۳.در سه بیت پایانی شعر قافیه ها را مشخص کنید.
جواب۳:
- شامم و آشامم
- خوار و گرفتار
- افتادگی ام و آزادگی ام
۴.با توجه به درس ،دلیل آزادگی پیرمرد را بنویسید.
جواب۴: چون مادیات و ثروت برایش ارزش نداشت وپیرو هوای نفسش نبود.و قانع وشکرگذار بود.