صفحه ی ۲۲
کار گروهی
۱. گفتگوی درخت تشنه را به صورت نمایشی اجرا کنید.
۲.درباره لحن و شیوه ی بیان انواع جمله گفت و گو کنید.
جواب ۲: برای اینکه هنگام خواندن جمله ها لحن مناسب و درستی داشته باشیم باید به نوع جملات توجه کنیم و لحنی که انتخاب میکنیم متناسب با نوع جمله باشد مثلاً لحن ما هنگام گفتن جملات پرسشی متفاوت است با لحن ما هنگام گفتن جملات خبری.
نوشتن
۱. کلمه ها و ترکیب های مهم املایی درس را بنویسید.
جواب۱:
- چشمه ی معرفت : منشأ و منبع آگاهی
- نوجوانان امیدوار ذرت ها : بلال های کوچک که هنوز کامل بزرگ نشده اند.
- دیرینه : قدیمی
- وداع : خداحافظی
- هیجان :شور ، جوش و خروش
- رگ های خشکیده ی جوی های مزرعه: ریشه خشکیده ی درخت ها
- کودکان پرنشاط گل بوته ها : غنچه ی شاداب گلها
۲.برای هر کلمه یک هم خانواده بنویسید.
_ اعجاز : معجزه
_ غرق : غریق
_ نقطه : نقاط
_ معصوم : عصمت
۲. در متن زیر چند غلط املایی وجود دارد ؟ آنها را پیدا کنید و شکل صحیح آنها را بنویسید.
کودکان پر نشاط گل بوته ها و نوجوانان امیدوار زرّت ها در گوش نسیم عامین می گفتند و من با قرور و مهربانی و خشنودی و سحرا را تماشا میکردم .
جواب۲ : چهار غلط .
ذرّت ها ، آمین ، غرور ، صحرا