مطالعات اجتماعی نهم: فعالیت صفحه 6
5- به کمک معلم، چند کره جغرافیایی را به کلاس بیاورید؛ به طوری که هر گروه، یک کره در اختیار داشته باشد. سپس در هر گروه:
الف) طول و عرض جغرافیایی یک مکان را که درجه آن صفر است، روی کره نشان دهید.
محل برخورد خط استوا و نصف النهار مبدا که نقطهای در اقیانوس اطلس است.
ب) سه مکانی را که روی یک مدار قرار دارند، در نظر بگیرید و بگویید آیا این سه مکان عرض جغرافیایی یکسانی دارند؟ چرا؟
بله تمام مکانهایی که روی یک مدار قرار دارند دارای عرض جغرافیایی یکسانی هستند ولی طولهای متفاوتی دارند.
پ) سه مکانی را که روی یک نصف النهار قرار دارند، در نظر بگیرید و بگویید آیا این سه مکان طول جغرافیایی یکسانی دارند؟ چرا؟
بله زیرا هر سه نقطه نسبت به نصف النهار مبدا به یک اندازه فاصله دارند.
6- کاربرگهها شماره (1) و (2) را کامل کنید.
کاربرگه شماره (1)
طول و عرض جغرافیایی
به شکل کره زمین که خطهای فرضی نصف النهار و مدار از آن عبور کردهاند، دقت کنید. این خطها با قطع کردن یکدیگر شبکههایی را به وجود آوردهاند.
1- هر یک از عبارتهای زیر را مانند مثال در جای مربوط بنویسید.
تصویر کره زمین که شامل نوشته های : قطب شمال در بالا
عمودی از وسط کره: نصف الهار مبدا
سمت چپ تقریباً بالا: طول جغرافیایی
درست وسط کره به صورت عرضی : استوا
در قسمت جنوب تصویر کره: قطب جنوب
و خط عرض جغرافیایی
2- با توجه به شکل زیر طول و عرض جغرافیایی مکانهای زیر را بنویسید.
مکان | طول جغرافیایی | عرض جغرافیایی |
الف | 60°W | 30°N |
ب | 20°W | 30°S |
پ | 20°E | 45°S |
کاربرگه شماره (2)
طول و عرض جغرافیایی بر روی نقشه
در این تصویر نقشه استان کرمان را مشاهده میکنید.
1- نزدیکترین طول و عرض جغرافیایی به هر یک از مکانهای زیر را بنویسید.
2- نام شهر یا روستایی را که در نقاط زیر واقع شده است، بهطور تقریبی بنویسید.
3- به نظر شما، آیا ممکن است برای نشان دادن طول و عرض جغرافیایی مکانی در کشور ایران از علامتهای W (غرب) و S (جنوب) استفاده کنیم؟ چرا؟
نه خیر زیرا ایران در نیمکره شمالی قرار دارد.