اَلتَّمْرينُ الْخامِسُ صفحه 30
در جاهای خالی از کلمات داده شده استفاده کنيد. «يک کلمه اضافه است»
التّالي- جِداريَّةٍ -شاحِنُ- تِلْميذٌ- الدُّموعُ -حَدَثَ
1. يا زَميلي، ما بِكَ؟ لِمَ أَنتَ حَزينٌ؟ ماذا ………حَدَثَ………. ؟
ای همکلاسی ام، با تو چی است(چته؟)؟ برای چه غمگینی؟ چه اتفاقی افتاده؟
2. اَلتَّلاميذُ مَشغولونَ بِتَهيِئَةِ صَحيفَةٍ …………جِداريَّةٍ……… .
دانش آموزان مشغول تهیه روزنامه دیواری هستند.
3. أَخي ……….. تِلْميذٌ……….. فِي الصَّفِّ السّادِسِ ا لِبتِدائيِّ.
برادرم دانش آموز در کلاس ششم ابتدایی است.
4. ……………الدُّموعُ………. جاريَةٌ عَلیٰ وَجْهِ الطِّفلَةِ.
اشک ها از شورت کودک جاری است.
5. هَلْ عِندَكَ ………….شاحِنُ……… الْهاتِفِ الْجَوّالِ؟
آیا شارژر تلفن همراه را داری؟
اَلتَّمْرينُ السّادِسُ صفحه 30
کدام کلمه از نظر معنا با ساير کلمه ها «ناهماهنگ» است؟
1. هادِئ(آرام) | سَيّارَة(ماشین) | سَفينَة(کشتی) | طائِرَة(هواپیما) |
2. شارِع(خیابان) | ساحَة(میدان) | خاتَم(حلقه/انگشتر) | رَصيف(پیاده رو) |
3. أَکَلَ(خورد) | رَأیٰ(دید) | شاهَدَ(دید) | نَظَر(نگاه کرد) |
4. ماء(آب) | شَراب(شربت) | شاي(چای) | جار(همسایه) |
5. يَد(دست) | لِسان(زبان) | سِن(دندان) | نادیٰ(ندا دهنده) |